Logo „f” na stronie w zgodzie z Facebookiem

Logo „f” na stronie w zgodzie z Facebookiem

Posiadanie strony na Facebooku jest obecnie standardem w firmach zainteresowanych budową i utrzymaniem relacji z klientami. Zamieszczone na stronach internetowych i materiałach drukowanych logotypy z literą „f” czy podniesionym do góry kciukiem nikogo nie zaskakują. Czasem dziwi jedynie forma, w jakiej wspomniane logotypy są wykorzystywane, niejednokrotnie z naruszeniem praw autorskich.

Nazwa „Facebook” oraz logotypy powiązane z tym portalem społecznościowym są prawnie chronione. Facebook bardzo jasno określa sposób, w jaki możemy wykorzystywać należące do niego znaki firmowe. Instrukcje różnią się w zależności od rodzaju użycia (www, materiały drukowane, filmy).

Warto na początku zaznaczyć, że Facebook nie zezwala na wykorzystywanie swojego podstawowego logotypu, tj. białego napisu „Facebook” na niebieskim tle, bez uzyskania odpowiedniego zezwolenia.

Posługiwanie się logiem „f” czy przyciskiem „Lubię to” nie wymaga od nas żadnych dodatkowych zezwoleń. Należy jedynie przestrzegać wytycznych dotyczących konkretnego znaku.

Wydaje się, że znakiem najczęściej używanym do zaznaczenia swojej obecności na Facebooku, jest logo „f”. Umieszczając ten znak na naszej stronie, powinniśmy pamiętać, aby stosować go wraz z konkretnym wezwaniem do działania, takim jak: „Znajdź nas na Facebooku” czy „Polub nas na Facebooku”. Logo „f” nie powinno być zamieszczane samotnie bez takiego jasnego przekazu.

Odstępstwem od powyższej zasady jest użycie logo „f” w sąsiedztwie logotypów innych mediów społecznościowych. W tym wypadku dodatkowe opisy i wezwania do działania nie są wymagane.

Możliwość modyfikacji logo została ograniczona jedynie do zmiany rozmiarów (oczywiście przy zachowaniu pierwotnych proporcji). Zmiany kolorów oraz wszelkie dekoracje w postaci świątecznych czapek i okularów są niedozwolone.

Jeżeli z powodów technicznych nie możemy zachować oryginalnych kolorów (dotyczy zwłaszcza materiałów drukowanych) to możemy zmienić logo na czarno-białe.Facebook udostępnia logo „f” także w wersji z odwróconymi kolorami, które jest zalecane do zamieszczenia na niebieskim lub ciemnym tle.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

  • Osadzając logo, powinniśmy zachować wolną przestrzeń wokół niego.
  • Należy linkować bezpośrednio do naszej strony, profilu lub wydarzenia na Portalu.
  • Logo Facebooka nie powinno być najbardziej wyróżniającym się elementem na naszej stronie lub innych materiałach.